سواد اطلاعاتی
سعیده ابراهیمی؛ فاطمه ستاره
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 49-62
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه شیراز میباشد. 339 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی جهت بررسی انتخاب شدند که از این تعداد 286 پرسشنامه (حدود 84 درصد) عودت داده شد. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره کارشناسی بهطور میانگین 38/3 میباشد و دانشجویان در مهارت استفاده از اطلاعات با میانگین 61/3 وضعیت بهتری نسبت به سایر مهارتها داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داد که مجموع مهارتهای ششگانه دانشجویان دانشکدههای مهندسی و ادبیات با میانگین 52/3 و 51/3 بیشتر از بقیه دانشکدهها بوده است. سایر یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی پسران در مهارت تعریف مسئله بیشتر از دختران است (198/2 t= و 05/0p بحث و نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتها و صلاحیتهای موردنیاز در جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم میباشد. لذا، با در نظر گرفتن عوامل اثرگذار در این زمینه ازجمله استفاده مؤثر از اینترنت میتوان به غنیسازی مهارتهای سواد اطلاعاتی پرداخت